گوش یکی از اندام های حسی ما انسان هاست و وظیفه درک و تفسیر صداهای اطراف ما را دارند. در صورت بروز التهاب گوش یا عفونت در آن دچار عارضه ایی به نام عفونت گوش می شویم. این نوع بیماری که با نام اوتیت (Otitis) هم شناخته می شود فرد ممکن است دچار مشکل کم شنوایی شود. اوتیت ها یکی از شایع ترین نوع عفونت ها هستند.

عفونت گوش بر دو نوع است
 عفونت گوش میانی (Otitis Media)
 عفونت گوش خارجی
التهاب گوش میانی (Otitis Media)


این نوع عفونت بیشتر در کودکان شایع است و حدودا ده درصد کودکان زیر پنج سال، سالیانه دچار این عارضه می شوند. این بیماری در اثر ابتلا به عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی ایجاد می شود. این عفونت ویروسی باعث اختلال در شیپور استاش شده و از همین قسمت عفونت را وارد گوش میانی می کند. به این ترتیب گوش میانی دچار عفونت  می شود. عفونت میانی به سه حالت حاد، مزمن و ترشح دار بروز می کند. کودکان بزرگتر از گوش درد رنج می برند و در کودکان کم سن به صورت حالت بی قراری و کم خوابی بروز می کند. در این نوع از التهاب پرده صماخ ملتهب و متورم شود. همچنین پرده کدر، مات و کم تحرک شود. اوتیت مدیا ممکن است همراه با عفونت و چرک و التهاب گوش باشد.

 


درمان التهاب گوش میانی
این نوع عفونت بسیار خطرناک تر از التهاب گوش خارجی می باشد چرا که می تواند سبب پارگی پرده گوش (صماخ) و در نهایت ناشنوایی فرد مبتلا شود. از همه مهم تر اینکه التهاب گوش می تواند به سمت گوش داخلی و مغز پیشروی کند. درمان عفونت این قسمت از طریق مصرف آنتی بیوتیک ها، قطره و مسکن ها انجام می گیرد. البته در بیشتر مواقع انجام جراحی برای درمان ضرورت دارد. زمانی که استخوانچه ها دچار التهاب گوش شده باشند ترشحات چرکی و بدبویی از مجرا به همراه افت شنوایی خارج می شود. نکته دیگر اینکه اگر عفونت در این قسمت میانی تداوم پیدا کند، پرده صماخ ترمیم نمی شود و در نتیجه فرد مبتلا به عفونت مزمن در ناحیه میانی خواهد شد.

 

گوش خارجی
در این نوع عارضه قسمت های خارجی گوش (لاله) دردناک می شود. در بعضی مواقع نیز با خارش و سوزش همراه است. از دیگر نشانه ها می توان به درد در اطراف مجرا، التهاب گوش غدد لنفاوی اطراف آن و اختلال شنوایی کم اشاره کرد. علت آن دراماتیت، عفونت یا هر دو می تواند باشد. از علت های شایع آن می توان به باکتری ها و قارچ ها اشاره کرد. در معاینات  تورم در لاله و تنگی کانال گوش دیده می شود. عفونت گوش خارجی در کارگران و شناگران شایع تر است. در کارگران به علت وجود براده در هوای کارگاههاست و به عفونتی که شناگران به آن مبتلا می شوند بیماری گوش شناگر نیز گفته می شود.

 

درمان التهاب گوش خارجی
برای درمان التهاب گوش از آنتی بیوتیک ها و با تجویز پزشک معالج، استفاده می شود.

از دیگر عوامل ایجاد عفونت
تغییرات فشار هوا
تغییرات در فشار خون
ایجاد تورم در لوزه ها
سیگار کشیدن
آنفولانزا
آلرژی
سرماخوردگی
عفونت در سینوس
مخاط بیش از حد
استفاده از پستانک در کودکان شیرخوار
تغییرات ارتفاعی


علائم التهاب گوش در بزرگسالان
افرادی که به عارضه التهاب گوش مبتلا هستند دچار افت شنوایی می شوند. ابتلا به سردرد در افراد مبتلا به صورت مزمن وجود دارد. مبتلا به سرماخوردگی یکی از شایع ترین علامت هاست. تعدادی کمی از افراد دچار حالت تهوع و استفراغ می شوند. یکی دیگر از معمول ترین علائم درد در ناحیه سیستم شنوایی می باشد.

علائم التهاب گوش در نوزادان
بروز مشکلات در سیستم های تنفسی فوقانی مانند سوزش بینی، سرفه و غیره.
افت شنوایی به صورت موقتی
امکان بروز تب در آنها
سردرد شدید
دردگوش که با دست بردن به سمت گوش مشخص می شود
اختلال در خواب، غذا خوردن، بازی کردن و حتی بی قراری. آنها به دلیل افت در سیستم شنوایی کمتر با دیگران صحبت می کنند.

 

منبع: tehransafir